Vekterne har vedtatt resultatet fra årets oppgjør

Leder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Brede Edvardsen, er fornøyd med oppslutningen ved uravstemningen.


Nå foreligger de endelige tallene fra uravstemningen over resultatet i meklingen for vekteroverenskomsten.

De viser følgende:

Ja:           65,42 %
Nei:        29,38 %
Blank:      5,20 %

Deltagelsen i avstemningen var på nesten 80%, noe som vitner om bredt engasjement.

-Vi er veldig glade at så mange av våre medlemmer bruker stemmeretten og sier sin mening om resultatet fra oppgjøret. Det viser at Norsk Arbeidsmandsforbund har et godt fungerende medlemsdemokrati, hvor det er medlemmene som til slutt bestemmer utfallet av tariffoppgjøret, sier forbundsleder Brede Edvardsen.

-Resultatet sender et tydelig signal fra våre medlemmer om at de fortjener et skikkelig lønnsløft som bringer dem nærmere gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det gir tydelige signaler for fremtidige oppgjør, sier Edvardsen til slutt.

Over 3000

24. mai 2024|

Ingen LO-streik i staten


Det blir ingen streik for LO Stat-forbundenes medlemmer i staten etter at partene ble enige hos Riksmekleren syv timer på overtid.

– Ulike tariffavtaler, og ulike lønns- og arbeidsvilkår i staten over flere år, har hatt store konsekvenser, og har mange steder medført ei ulikebehandling av ansatte som ikke kan fortsette. Noe også staten er enig med oss i, sier Egil André Aas.

LO Stats leder legger ikke skjul på at meklingen har vært krevende.

– Dette har vært det vanskeligste oppgjøret i min tid som LO Stat-leder. Vi måtte ta noen tunge valg, men tilbakemeldingene fra medlemmer og tillitsvalgte før dette oppgjøret har vært at det viktigste er å komme tilbake til likelydende tariffavtaler, der forhandlinger skjer i samme rom, og alle statsansatte ivaretas, sier Egil André Aas, leder i LO Stat.

LO Stat har kjempet lenge for likelydende avtaler i staten, og gikk inn i forhandlingene med

24. mai 2024|

Enighet i lønnsoppgjøret for tunnel, bom og bru

Det ble den 22.05 forhandlet om revisjon av overenskomst for tunnel, bom og bru. Partene, Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service og Handel, ble enige om heving av satsene på overenskomsten på til sammen kroner 11,54 ved 37,5 timer uke.

Les protokollen her

Videre ble det enighet om tekstmessige endringer vedrørende tilbud om ranskurs, samt gjennomføring av målinger av helsebelastende faktorer på arbeidsstedet.

Et samlet forhandlingsutvalg anbefaler det fremforhandlete forslaget og oppfordrer medlemmene til å bruke stemmeretten i uravstemningen.

22. mai 2024|

Resultat fra uravstemning

Overenskomst Resultat
Asfaltarbeid og veivedlikeh. 82,59% JA
Bergindustrien 84,88 % JA
Fritids- og aktivitet 82,14 % JA
Fritids- og opplevelse 100 % JA
Hustadmarmor 90,91 % JA
Kraftlinje  
Maskin 86,71 % JA
Miljø 90,00 % JA
Parkering – NHO 94,12 %   JA
Parkering – Virke 84,38 % JA
Private anlegg 89,13% JA
Renhold – NHO 93,23 % JA
Renhold – VIRKE 98,15 % JA
Service & vedlikeh. 86,45 % JA
Skianlegg 85,71 % JA
Stat 51,25 % JA
Store Norske  
Trafikkregulerende arb. 74,24 % JA
Tunnel, bom & bru 100 % JA
Vakt 65,42% JA
Vaktmester – VIRKE
22. mai 2024|

Dialogmøte med stortingsrepresentanter

Anita Hall fra Norsk Bergindustri og Brede Edvardsen fra Norsk Arbeidsmandsforbund.

Norsk Arbeidsmandsforbund deltok på Norsk Bergindustris dialogmøte med stortingsrepresentanter fra de nordligste fylkene i Oslo denne uken.

Tema for møtet var blant annet problemstillinger og utfordringer for mineralnæringen i Nord-Norge, bærekraft, industriutvikling i de nordiske land og andre rammevilkår for mineralnæringen.

Forbundsleder Brede Edvardsen åpnet møtet sammen med generalsekretær fra Norsk Bergindustri Anita Hall. Begge understreket viktigheten av et godt samarbeid om viktige politiske spørsmål i arbeidet med mineralnæringen i Norge og de utfordringer vi står ovenfor framover. Et godt fram møte fra bransjen og politikere, bidro til en god dialog og meningsutvekslinger.

22. mai 2024|

Enighet i lønnsoppgjøret for ansatte i parkeringsbedrifter

Det er enighet i forhandlingene mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og Virke om forslag til ny overenskomst for ansatte i parkeringsbedrifter. Trine Wiig ledet forhandlingsdelegasjonen, og er godt fornøyd med resultatet.

Les protokollen her

– Resultatet er i tråd med rammene satt av frontfaget, og det økonomiske utfallet vil gi våre medlemmer en styrket kjøpekraft, sier Wiig. 

Det gis et generelt tillegg til alle på kr 10,50 pr time og minstelønnssatsene er hevet med 12 ,17 kr pr time.

Ny minstelønnssats er 215 kr pr time på 1. trinn.

Det er også gjort endringer i bestemmelsene om beregning av tillegg for påske,- pinse,- jule,- og nyttårsaften, ved at tillegget beregnes ut fra personlig lønn og ikke minstelønn.

Partene kom til enighet om et resultat som skal sendes ut på uravstemning, der dato er satt til 31.mai 2024. En enstemmig forhandlingsdelegasjon anbefaler medlemmene å stemme ja til

15. mai 2024|

Storsamling for tillitsvalgte

Bli med på samling og møt andre tillitsvalgte i forbundet.

Norsk Arbeidsmandsforbund inviterer til storsamling for tillitsvalgte 17. – 19. september på Quality Airport Hotel Gardermoen. 

Det vil bli fine dager med faglig og sosialt påfyll, gode innledninger og diskusjoner. Dette er en god arena å diskutere utfordringer på tvers av forbundets ulike bransjer. 

Frist for å melde seg på er 16. juni. 

Meld deg på her

14. mai 2024|

Revidert statsbudsjett – Et ansvarlig budjsett

Leder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Brede Edvardsen.

Regjeringen har i dag lagt frem forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2024.

– Det er viktig som regjeringen legger opp til å holde arbeidsfolk i jobb og en hverdagsøkonomi. I en urolig tid har jeg forståelse for viktigheten av å prioritere forsvaret, økt støtte til Ukraina og bekjempelse av gjengkriminalitet i Norge. Også en styrking av sykehusøkonomien gjennom reduserte køer vil komme oss alle til gode, sier forbundsleder Brede Edvardsen etter første gjennomgang.

– Jeg er også glad for at regjeringen foreslår å øke vedlikeholdet på riksveiene med 640 millioner. Dette vil være et viktig bidrag til å redusere vedlikeholdsetterslepet og utbedre ras- og flomutsatte område og i samsvar med Nasjonal transportplan. Det er også positivt at Kystverket får kompensert for kostnader i tilknytning til skader på navigasjonsinfrastruktur etter ekstremværet Ingunn, sier Edvardsen.

Norsk

14. mai 2024|