Forrige uke holdt avdeling 2 en dagskonferanse på Utøya i regi av Tankesmien Agenda. Den norske modellen og hvordan den kan bidra til å løse framtidas problemer var tema. Forskjellene blir stadig større i Norge og resten av verden. Hvordan politikken i et land utvikles, hvor mange som er fagorganisert og hva de jobber med henger tett sammen. Hva kan vi i fagbevegelsen gjøre med det?

Cirka 30 engasjerte medlemmer, tillitsvalgte og ansatte var til stede. Konferansen besto av forelesninger og gruppediskusjoner.

Nestleder i Agenda, Kaia Storvik, holdt i konferansen. Dagen ble avsluttet med en omvisning på Utøya. På omvisningen besøkte deltakerne Arbeidsmiljølåven der Utøyas lange historie vises gjennom en historisk utstilling. I Hegnhuset ble historien om terrorangrepet 22.juli fortalt gjennom en sterk utstilling. Det gamle kafebygget ligger inne i hegnhuset, og i underetasjen fikk deltakerne besøke det nye formidlings- og læringssenteret.