Norsk Arbeidsmandsforbund er stolt sponsor av filmen «Sulis 1907». «Sulis 1907» tar for seg en mørk, men viktig del av Norsk Arbeidsmandsforbunds historie. Filmen har premiere 6 oktober 2023.

Sjekk med din avdeling om de setter opp en forpremiere

Opprør blant gruvearbeiderne

Året er 1907. Det er harde kår for Konrad og arbeiderne i gruvesamfunnet i Sulis. Et sted de kalte Lapplandshelvete på folkemunne. Dette var Nordens Ville vesten.

Konrad drømmer om å komme seg til Amerika for å gjenforenes med familien. I desperasjonen for å tjene penger til turen, får han overtalt seg til en jobb i Hanken – den hardeste gruva i hele Sulis. Det skal ikke bli ikke bedre når svensken Olof Wennström kommer til makta i gruveselskapet. Det begynner å blusse opp et opprør blant arbeiderne, men Wennström har andre planer. Og midt i konflikten står Konrad.

Organiserte seg i Norsk Arbeidsmandsforbund

Fra 13 gruver strømmer det slitne og sinte gruvearbeidere. 1.300 mennesker samler seg på isen. De blir enige om å organisere seg i Norsk Arbeidsmandsforbund. De sendte bud til hovedstaden og ba forbundet sende oppover 1.500 medlemsbøker.

Sulis 1907 er et episk historisk drama om opprøret i gruvesamfunnet i Sulitjelma. Et opprør som skulle vise seg å endre hele historien vår. Filmen er regissert av Nils Gaup. Gaup er kjent for filmer som Veiviseren, Kautokeinoopprøret og Birkebeinerne. Manuset er skrevet av kritikerroste Christopher Grøndahl, som blant annet har skrevet manus til Kampen om Narvik. I hovedrollene spiller Otto Fahlgren og Simon J. Berger.