Torsdag 04.08 besøkte medlemmer av forbundsledelsen AUFs sommerleir på Utøya. For noen var det første møte med dette helt spesielle stedet, andre hadde vært på besøk tidligere. Felles for alle var at det var første gang de besøkte øya mens det pågikk en sommerleir, og stedet var fylt opp av engasjert ungdom.
-Det er en spesiell og fin følelse å stå ved minnesmerket i lysningen og lese navnene på de 69 som omkom, og samtidig høre lyden av heiarop fra fotballbanen nedenfor. AUF har virkelig tatt øya tilbake, sier nestleder Brede Edvardsen.
Et av de stedene på Utøya som berører mest er Hegnhuset. Strukturen ble reist rundt kafèbygget hvor mange ble drept 22. juli, og hviler på 69 tresøyler, èn for hver av de omkomne. På veggen inne i kafèbygget henger fortsatt en plakat fra Norsk Arbeidsmandsforbund på veggen.

Brede Edvardsen og forbundssekretær Frode Engen fikk også henge med AUFerne i en fullsatt Bakken, øyas berømte samlingssted. Der fikk de høre AUF-leder Astrid Willa Hoem holde en gnistrende åpningstale, før hun ble avløst av NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg på talerstolen.
I tillegg ble det gode samtaler med ungdom som ville slå av en prat med gjengen fra Arbeidsmandsforbundet for en faglig diskusjon.

-Det er fantastisk å se så mange engasjerte unge samlet, og å høre på hva de er opptatt av, sier forbundssekretær Frode Engen, som selv var på Utøya for første gang. -Ikke minst er jeg imponert over hvordan de forvalter arven etter 22. juli, samtidig som øya er et svært levende demokrativerksted, avslutter Engen.