Foto: Hege Nilsen Ahlquist

– Vi er godt fornøyd med at våre medlemmer i Virke-området er sikret økt kjøpekraft, og særlig at vi har fått til et løft for de lavlønte, sier LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik etter at det i dag ble oppnådd enighet i LO-Virke-forhandlingene.

Forbundssekretær Brede Edvardsen representerte Norsk Arbeidsmandsforbund i forhandlingene og er enig med Hessen Følvik.

– Jeg synes våre medlemmer kommer godt ut av lønnsoppgjøret, sier Edvardsen.

Det er de sju LO-forbundene Handel og Kontor i Norge, Norsk Transportarbeiderforbund, El- og IT-forbundet, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund og Norsk Tjenestemannslag som har forhandlet med Hovedorganisasjonen Virke til tarifforhandlinger. Forhandlingene har omfattet 19 avtaler og nær 20.000 LO-medlemmer.

Rammene for årets oppgjør ble i forhandlingene satt til 3,2 prosent, tilsvarende rammene for frontfaget.

Her er protokollen!

Hva dette betyr i kroner og øre framkommer av protokollen og den enkelte avtale. Se forbundenes hjemmeside for mer informasjon om dette.

Her kan du lese LOs tariffpolitiske uttalelse

Lurer du på hva ord og utrykk om tariff betyr? Vi forklarer her!