Forbundsleder Brede Edvardsen mener regjeringen legger frem et trygt budsjett som vil gi arbeidsfolk bedre råd.

Forbundsleder Brede Edvardsen er godt fornøyd med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Etter en første gjennomgang mener Edvardsen at budsjettet vil gi arbeidsfolk bedre råd neste år.

Les mer om statsbudsjettet på FriFagbevegelse

– Regjeringen legger frem et trygt budsjett som vil gi bedre råd for våre medlemmer, og har en god rødgrønn profil, sier Edvardsen.

– Kutt i inntektsskatten for arbeidsfolk, styrking av velferdsstaten og tetting av skattehull, er viktige tiltak, fortsetter Edvardsen.

Edvardsen mener at regjeringens satsing på reduserte kostnader for småbarnsfamilier vil være viktig for mange.

– Lavere priser i barnehage og gratis SFO (skolefritidsordning) hjelper på familieøkonomien. I tillegg vil momskutt på vann og avløp, økt fagforeningsfradrag og lettelser til folk som pendler merkes på lommeboken, sier Edvardsen.

Lav arbeidsledighet

Forbundslederen trekker frem viktigheten av at regjeringen har klart å holde sysselsettingen høy i Norge til tross for uro og kriser i det internasjonale samfunnet.

– Det er gledelig å se at regjeringen fortsetter satsingen for å få flere inn i arbeidslivet. Vi må fortsette satse på å få unge utenfor arbeidslivet i jobb, sier Edvardsen.

Les LOs kommentar her

Satsing på samferdsel

Regjeringen følger opp NTP (Nasjonal transportplan) og foreslår totalt 46,9 milliarder kroner til vegformål, noe som er en økning på 3,8 milliarder. 23,3 milliarder skal gå til investeringer på riksvegene. Det er i tillegg satt av 3,2 milliarder til drift og vedlikehold av jernbane.

– Dette er gode nyheter for anleggsfolk. Dette viser at regjeringen prioriterer anleggssektoren i en krevende tid, sier Edvardsen.

I forslaget vil regjeringen styrke Kystverkets rammer med 281 millioner kroner. Til sammen foreslår regjeringen en totalramme på om lag 3,84 milliarder kroner til Kystverkets virksomhet i 2025.

– Det er positivt at regjeringen har styrket Kystverkets driftsrammer for vedlikehold og farledsutbedring, sier Edvardsen.

Fortsatt kamp mot sosial dumping

Regjeringens satsing mot sosial dumping fortsetter. Siden 2021 har regjeringen styrkt Arbeidstilsynet med nesten 90 millioner.

– Det er viktig at regjeringen fortsetter satsingen mot sosial dumping og arbeidslivkriminalitet. I årets budsjett får Arbeidstilsynet 18 millioner mer enn forrige år. Det gjør at de kan gjennomføre flere tilsyn og være mer synlig på arbeidsplassene, sier Edvardsen.

Ønsker større satsing på kritiske mineraler

I juni 2023 la Støre-regjeringen frem en ny mineralstrategi. Edvardsen ser positivt på strategien, men mener det må settes av mer midler til gjennomføring.

– Sett i lys av den geopolitiske situasjonen, og Norges og EUs mineralstrategier, må satsingen på kritiske mineraler reflekteres bedre i statsbudsjettet. For å komme oss videre med mineralstrategien må det settes av mer midler til NGU (Norges geologiske undersøkelse) og kartlegging, sier forbundslederen.

Beredskap

– Vi registrerer en styrking av NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) når det gjelder flom- og rassikring, sier Edvardsen.