This content has been archived. It may no longer be relevant
100 renholdere ved Universitetet i Bergen var bekymret for jobbene sine da Toma og Ren Pluss mistet anbudet til Coor. Nå er det klart at de beholder jobbene – med Coor som arbeidsgiver.
Da renholdet i ved Universitetet i Bergen (UiB) var ute på anbud, var de 85 renholderne i Toma og 16 kollegaene i Ren Pluss engstelige. De visste ikke hvem som skulle få anbudet, bare at universitetet ønsket en ny stor leverandør, istedenfor to leverandører som det hadde vært hittil.
Fra pessimisme
Hovedtillitsvalgt Monica Hauge Aarsund i Tomagruppen var ikke optimistisk på vegne av sine medlemmer.
– Det står ingenting om krav om virksomhetsoverdragelse i de nye anbudspapirene. Jeg er derfor bekymret for hva som vil skje når vi får vite hvilken bedrift som vinner anbudet, sa hun i september.
En virksomhetsoverdragelse betyr at det nye firmaet som vinner et anbud tar med seg de ansatte som jobbet der før. Da får de ny arbeidsgiver, men beholder avtalene de hadde med den gamle arbeidsgiveren, for eksempel ansiennitet.
Da det ble klart at Coor vant anbudet, var Hauge Aarsund fortsatt litt bekymret, selv om hun hadde gode erfaringer med å samarbeide med Coor om virksomhetsoverdragelse. Coor var ikke forpliktet til å ta med renholderne ved universitetet videre. Men da Monica Hauge Aarsund sendte krav om virksomhetsoverdragelse på vegne av sine medlemmer, og hovedtillitsvalgt i Ren Pluss, Espen Sydnes, gjorde det samme på vegne av sine medlemmer, sa bedriften ja.
– Først og fremst vil jeg si at vi ser frem til å ønske ansatte fra Toma og Ren Pluss velkommen om bord hos oss. Vi håper og tror at de vil føle seg godt ivaretatt i Coor. Vi ønsker å gjennomføre virksomhetsoverdragelse fordi det ligger mange fordeler i det å overta personale som allerede er et team og som kjenner områdene som skal rengjøres, sier Mona Dehli, forretningsenhetssjef for Single Services i Coor Norge i en e-post til Arbeidsmanden.
Til glede
Og jubelen står i taket hos renholderne.
– Det betyr at renholderne fortsatt har trygge arbeidsplasser, på det stedet de er vant til å jobbe. Jeg tror mange er spente. De vet hva de har, men ikke hva de får. Men jeg tror det blir bra, sier Hauge Aarsund i dag.
Espen Sydnes, hovedtillitsvalgt i Ren Pluss, er også fornøyd.
– De 16 i Ren Pluss som er berørte er kjempeglade for at de får beholde jobben på samme vilkår. Noen ble faktisk så glade at de begynte å grine, forteller han.
Også forbundssekretær Brede Edvardsen jubler.
– Dette er vi veldige glade for! Det innebærer at vi har reddet jobben til disse 100 det er snakk om. Det er de tillitsvalgte som har stått på, og krevd virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven. I denne type kontrakter får det enorme konsekvenser for de ansatte hvis det ikke blir virksomhetsoverdragelse, poengterer han.
Monica Hauge Aarsund understreker at det er mange som har jobbet godt sammen for å få på plass virksomhetsoverdragelsen.
– Ledelsen i Toma har stått på, NAF har stått på samt at vi har hatt med NTL – det har vært et samarbeid mellom mange, understreker hun.
Trakk i tråder
Selv om renholderne ikke er medlemmer i NTL (Norsk Tjenestemannslag), var det aldri noen tvil hos tillitsvalgt for NTL ved UiB, Jørgen Melve, at de skulle hjelpe.
– Det skulle jo bare mangle. Renholderne er jo også en del av arbeidsmiljøet ved arbeidsplassen vår. Dessuten er det naturlig å ivareta våre fagforeningskamerater i LO. Det er klart, det! Vi vil jo ha et fellesskap, selv om vi har forskjellige arbeidsgivere.
– Hva har dere i NTL bidratt med for at det skulle bli virksomhetsoverdragelse?
– Vi har fått god hjelp fra NTL sentralt med informasjon og tekniske detaljer om anbud og slikt som vi ikke selv er veldig inne i. Lokalt tok vi opp saken med eiendomsdirektøren ved universitetet, blant annet. Det er de som står for innkjøp.
Ifølge Melve var det først litt usikkerhet rundt hva som sto i kontrakten, men da det ble klart at det ikke var satt krav om virksomhetsoverdragelse, så var det en betydelig vilje til å rydde opp.
– Er du fornøyd med resultatet?
– Ja, det er klart at vi er fornøyd med at ting er på stell. Vi har bare møtt velvilje i denne saken, og det er veldig bra at det ble orden på det.
Melve støtter Arbeidsmandsforbundets krav om at virksomhetsoverdragelse må være ett av vilkårene i store offentlige renholdskontrakter.
– Vi måtte gjøre universitetet oppmerksom på problemstillingen. Det hadde vært mer naturlig å ha det i kontrakten i utgangspunktet, avslutter han.
Lykkelig slutt
– Vi setter utrolig stor pris på renholderne som jobber for oss, de er utrolig viktig for vårt innemiljø, åpner eiendomsdirektør ved Universitetet i Bergen, Even Berge.
Da anbudspapirene gikk ut, var det uten krav om virksomhetsoverdragelse, bekrefter han.
– For åtte-ni år siden gjorde vi en stor jobb med å ga gjennom kravene vi skulle sette i anbudspapirene for renhold. Virksomhetsoverdragelse var ikke et av temaene. Ved forrige runde for fire år siden var heller ikke virksomhetsoverdragelse et tema. Dermed var det ikke på radaren vår ved denne runden, og det kom opp som et nytt tema etter at Coor vant anbudet, forteller han.
Da NTL tok kontakt og ba universitetet sørge for at renholderne fikk beholde jobben, tok universitetet kontakt med Coor. Tre dager etter fikk universitetet beskjed om at Coor gikk for virksomhetsoverdragelse.
– Det er viktig for oss å ha ryddige arbeidsforhold for dem som jobber ved universitetet, uansett om de er ansatt hos oss eller ikke, sier Berge.
Han forteller om et god samarbeid med fagforeningene ved universitetet.
– Samtidig som fagforeningene sto på, tok vi grep, og det er veldig kjekt at dette fikk en lykkelig slutt for alle involverte. Coor er fornøyd, vi er fornøyd – og renholderne er fornøyde!
– Kommer dere til å sette krav om virksomhetsoverdragelse når renholdet igjen skal på anbud?
– Det kan jeg ikke love på stående fot, men jeg kan i alle fall love at vi skal ha det med i vurderingen, avslutter eiendomsdirektøren.