Partene ble enige torsdag kveld.

Det er enighet i forhandlingene mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service og Handel om forslag til ny overenskomsten for trafikkregulerende arbeider. Forbundssekretær Frode Engen ledet forhandlingsdelegasjonen og er godt fornøyd med resultatet.

Les protokollen her

-Dette er første gang vi forhandler på denne avtalen, og vi er stolte over å ha fått på plass endringer som gjør avtalen mer rettet mot yrkesgruppen. Resultatet er i tråd med frontfagets ramme og vil gi våre medlemmer økt kjøpekraft. I tillegg oppnådde vi mange gode resultater på tekstdelen, sier Engen.

-Vi har fått inn bestemmelse om kilometergodtgjørelse for bruk av egen bil, og ikke minst et gulv på minst 25% på nattillegg. Det er også kommet en konkretisering om laglederfunksjon, fortsetter Engen.

Partene kom til enighet om et resultat som skal sendes ut på uravstemning, der dato er satt til torsdag 13. juni. En samlet forhandlingsdelegasjon anbefaler resultatet.

Resultatet kort oppsummert:

• Det gis et generelt tillegg på kr 9.-
  • Minstelønn heves med kr 12.- nye satser blir
    • Trafikkmedarbeider kr 225,50
    • Øvet trafikkmedarbeider kr 239,50
  • Lagleder økes med kr 2.
    • Ny sats blir kr 20.-
  • Nattillegg skal minimum være 25% av ordinær lønn.

Øvrig:

• Arbeidstøy for kvinner og menn der unisex-modell ikke er tilfredsstillende
  • Protokolltilførsel på kompetansereform og mangfold

Se protokoll for andre tekstendringer.

Det har vært en stor diskusjon om arbeidstid, og dette har ført til en protokolltilførsel om at det i perioden skal settes et utvalg som skal se på utfordringene rundt arbeidstid.