Regjeringen la fredag frem stortingsmeldinger og Svalbard og beredskap mot flom og skred.

Regjeringen la fredag fram to viktige Stortingsmeldinger som berører ulike medlemsgrupper i forbundet: Svalbard og beredskap mot flom og skred. Forbundsleder Brede Edvardsen understreker at disse meldingene har forbundet ventet lenge på.

– Det er 8 år siden vi fikk siste melding om Svalbard, og egen melding om flom- og skredforebygging er også sjelden kost. Jeg er derfor glad for at disse viktige områdene vil gjennomgå en helhetlig behandling i Stortinget til høsten. Forbundet vil delta aktivt i høringer og med innspill i de kommende prosessene i Stortinget, sier Edvardsen.

Regjeringen la fram Meld. St. 27 (2023–2024) – Tryggare framtid – førebudd på flaum og skred

Viktig med forebygging

– Kartlegging av flomutsatte områder og veier, og gjennom omfattende sikringsprosjekter kommer vi langt, selv om vi ikke kan forebygge mot alt. Jeg er glad for at regjeringen peker spesielt på at flomutsatte veistrekninger, både på kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå nå skal kartlegges og utbedres mot flom- og skredfare, fortsetter Edvardsen.

– Dette vil bidra til bedre trafikksikkerhet og færre omkomne og skadde som følge av disse hendelsene. Det er også positivt at regjeringen i denne meldingen tar tak i konsekvensene for vann og avløp og viktigheten av utbedring.

Edvardsen mener at styrket forebygging også vil kunne spare samfunnet for store kostnader ved å gjøre  transportsystemet sikrere og mer motstandsdyktig mot ekstremvær, flom og skred.

–  Jeg er glad for at regjeringen framover vil prioritere  økte ressurser til vedlikehold og utbedringer for å gjøre infrastrukturen mer tilpasset et fremtidig klima, sier Edvardsen.

Satsing på NVE

Edvardsen poengterer at økt satsing på Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og økt bistand og tilskudd til kommunene vil være viktige tiltak.

– Samtidig vil jeg understreke viktigheten av å styrke NVEs anleggsenhet, sett i sammenheng med den omfattende satsingen regjeringen nå legger opp til. Privatisering og eksternt innkjøp av denne type anleggskompetanse vil være å gå helt i feil retning. Dette må ligge på statlige hender og jeg vil samtidig understreke at dette ikke er omtalt i meldingen, men er viktig, sier Edvardsen.

Svalbardsamfunnet

Regjeringen la også fram Meld. St. 26 (2023–2024) – Svalbard

Edvardsen synes det er betryggende at regjeringen har fem overordnede mål for svalbardpolitikken knyttet til håndhevelse av suverenitet, Svalbardtraktaten, villmark, stabilitet og opprettholdelse av det norske samfunnet på øygruppen.

–Samtidig er det vemodig å registere at regjering og Stortinget legger opp til avvikling av gruve 7 neste år, og dermed all kullutvinning på Svalbard etter over 100 års aktivitet. Norsk Arbeidsmandsforbund har vært en sentral aktør hele veien, sier Edvardsen.

Sikker drift av kritisk infrastruktur er viktig for nasjonal kontroll på Svalbard. Edvardsen mener derfor at det er viktig at regjeringen gjennomgår ansvaret for kritisk infrastruktur i Longyearbyen, og med intensjonen at staten tar et større ansvar for energiforsyningen framover.

–Det er også positivt at regjeringen har gitt Store Norske i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) av ulike alternativer for fremtidig energiforsyning i Longyearbyen og en tilstandsvurdering av eksisterende infrastruktur. Dette er viktige tiltak sier Edvardsen.

Allmengjøring for utenlandske arbeidstakere

Edvardsen er glad for at allmenngjøringen nå skal sikre utenlandske arbeidstakere lønns- og arbeidsvilkår, som er likeverdige med de vilkårene norske arbeidstakere har på Svalbard, og legge til rette for rettferdig konkurranse.

–Allmenngjøringsordningen er et viktig tiltak mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Jeg ser fram til at regjeringen innen utgangen av 2024 fremme en proposisjon om å gjøre allmenngjøringsloven gjeldende for Svalbard og vurdere behov for ytterligere tiltak for å fremme et seriøst arbeidsliv, sier Edvardsen.

En konsekvent og forutsigbar forvaltning av Svalbard, bidrar til trygghet for befolkningen og til bevaring av ro og stabilitet i regionen.

–Den sikkerhetspolitiske situasjonen globalt og i våre nærområder har bidratt til at Svalbard og nordområdene er blitt et mer attraktivt område for fremmede makter. Derfor er det viktig at vi sikrer Svalbard mot utenlandske geopolitiske interesser, sier forbundslederen til slutt.