«Kartellkonferansen har vært arrangert siden tidlig på 60-tallet. I over 50 år ble den holdt på Pers Hotell på Gol, før konferansen i 2024 ble flyttet til Sundvolden Hotel ved Tyrifjorden. Konferansen har tradisjonelt vært et “tenkeloft” der nye ideer lanseres og aktuelle samfunnsspørsmål belyses og diskuteres.»

Beredskap i fokus

På dag to av konferansen sto den fagligpolitiske debatten på programmet. Denne gangen var det LO-leder Kine Asper Vistnes og helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre som møtte salen. Forbundssekretær Frank Toks tok opp utfordringene knyttet til nedleggelsen av NVE sin anleggsgruppe.

NVE sin Anleggsgruppe besitter en helt spesiell kompetanse. Det var de som ble sendt først inn i Gjerdrumraset. Når en ispropp i en elv ikke kunne løses av lokale entreprenører, var det de som måtte rykke ut. De utfører nødvendig flomsikringsarbeid over hele landet, sa Toks.

Forbundssekretær Frank Toks tar til ordet for å bevare NVE sin Anleggsgruppe.

NVE har nå besluttet å avvikle anleggsgruppen og overlate oppgavene til tilfeldige entreprenører rundt om i landet.

Med dagens klimaendringer, med stadig villere og våtere vær, er dette det dårligst tenkelige tidspunktet for en slik beslutning. Når resten av samfunnet bygger opp beredskapen, velger NVE å bygge den ned. Kompetansen de ansatte besitter, vil forsvinne den dagen de er borte. Det er ikke for sent å snu, og jeg håper regjeringen vil tydeliggjøre dette overfor NVE, avsluttet Toks.

Etterlyser bedre beredskap på vei

Morten Enevold Eitran, tillitsvalgt i Statens vegvesen, understreket i sitt innlegg at beredskapen knyttet til veier må styrkes.

Raset ved Nesvatnet i Levanger er et tydelig eksempel. E6 – hovedpulsåren i Trøndelag – var stengt i ti uker. Omkjøringsveiene er smale og ikke dimensjonert for tungtrafikk. Dette kan ikke løses over natten, men vi kunne gjort dem tryggere umiddelbart: utvide veiskuldre, legge på ekstra grus, og sette opp tydelig skilting og lysregulering. Disse tiltakene kom altfor sent. Det tok sju uker før skikkelig skilting var på plass, og veiskulderforsterkning ble først iverksatt etter flere nestenulykker. Entreprenørene manglet nødvendig utstyr – vi måtte hente skiltmateriell fra Sverige, sa han.

Morten Enevold Eitran, tillitsvalgt i Statens vegvesen

Eitran påpekte at det ikke er store reformer som skal til:

Vi trenger en nasjonal beredskapsordning med strategiske lagre for skilt, sperremateriell og sikringsutstyr. Vi må innføre felles beredskapskrav i alle driftskontrakter, med klare responstider og insentiver for rask handling. Og vi må etablere en kompensasjonsmekanisme for skader på omkjøringsveier, slik at fylkene ikke blir sittende igjen med regningen. Dette er enkle, realistiske grep som gir stor effekt.

Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre svarte slik fra talerstolen:

Jeg har hørt om situasjonen på E6. Jeg skjønte det slik at en lastebilsjåfør selv måtte lage et omkjøringsskilt fordi det manglet – og at det ble stående i flere uker. Det er flott når folk tar initiativ, men jeg forstår poenget ditt. Jeg synes det var et spennende forslag det du sa om at hvem er det som har kriseansvaret? Er det kommunen, fylket eller staten? Og du spør: Bør kriseberedskap inn i avtalene, med responstid og beredskapstenkning i alt vi gjør? Jeg noterer meg dette, og tar det med videre til Samferdsels departementet.

En pensjon å leve av

For Gustav Landsverk, tillitsvalgt i Kystverket

For Gustav Landsverk, tillitsvalgt i Kystverket, var pensjon hovedtemaet:

Vi vil alle bli gamle og gjerne med god helse. Men for å få glede av alderdommen må vi ha noe å leve av. Jeg er bekymret for at mange slitere i våre bransjer blir skadelidende av levealdersjusteringen. Vi må sikre at man i framtiden ikke bare kan gå av med verdighet, men også har økonomisk trygghet, sa Landsverk.

Les mer om Kartellkonferansen her.