Bernt G. Apeland fra Virke, Anne Cecilie Kaltenborn fra NHO Service og Handel, Brede Edvardsen fra Norsk Arbeidsmandsforbund og Kjell Morten Aune fra Parat i debatt.

Treparts bransjeprogram for renhold inviterte torsdag 12. september til konferanse om renhold i forbrukermarkedet. Bransjen står overfor en rekke utfordringer, særlig knyttet til useriøse aktører, utnytting av arbeidstakere og arbeidslivskriminalitet.

Under konferansen ble disse problemstillingene belyst gjennom innlegg fra både politikere, forskere og representanter fra arbeidslivet. Hovedmålet var å belyse de viktigste utfordringene og diskutere løsninger for å sikre rettferdige arbeidsforhold og redusere omfanget av svart arbeid.

Statssekretær Skurdal Hopsø ønsker økt kunnskap

Statssekretær Per Olav Skurdal Hopsø poengtere viktigheten av det organiserte arbeidslivet

Statssekretær Per Olav Skurdal Hopsø fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet åpnet konferansen med en innledning om nødvendigheten av å styrke kunnskapen om renholdsbransjen, spesielt blant forbrukerne. Han pekte på at veldig få forbrukere kjenner til renholdsregisteret, som er en viktig ressurs for å velge lovlige renholdstjenester. Samtidig viste han til at andelen som kjøper svart arbeid har gått ned de siste årene, noe som er et tegn på at det går i riktig retning.

I sin tale etterlyste statssekretæren konkrete innspill fra partene i arbeidslivet på hvordan man kan endre tiltak for å øke synligheten av bransjen og sikre at flere forbrukere gjør lovlige valg når de kjøper renholdstjenester.

Fastvold om utenlandske arbeideres sårbare situasjon

For over sju år siden begynte Vilde Fasvold å oppsøke miljøer utenfor det ordinære arbeidslivet.

Forfatter og antropolog Vilde Fastvold delte erfaringer fra sin doktorgrad som omhandler utenlandske statsborgere som jobber i de mest usikre og utsatte delene av arbeidsmarkedet. Boken «De ubetydelige» bygger på dette arbeidet.

Gjennom intervjuer med 200 personer viste hun hvordan arbeidstakere i renholdsbransjen ofte står i en meget usikker og utsatt situasjon. Mange tørr ikke å si fra om dårlige arbeidsvilkår, og opplever en sterk avhengighet til arbeidsgiverne. Selv om de har ulike bakgrunner når det gjelder både land og utdanning, deler de en felles erfaring med hvordan de har blitt behandlet på det norske arbeidsmarkedet, samt hvor utfordrende det kan være for dem å få støtte når de møter kritikkverdige situasjoner. Fastvold fremhevet behovet for bedre rettigheter for arbeidstakere, inkludert gratis rettshjelp for lønnsinndrivelse.

Plattformarbeid og renholdsbransjen

Erik T. Valestrand har i sitt doktorgradsarbeid analysert gig-arbeid i renholdsbransjen i Norge.

Erik T. Valestrand, forsker på plattformsarbeid og prekære arbeidsforhold, presenterte data som viser at 13 000 personer har solgt renholdstjenester via digitale plattformer. Han understreket at plattformarbeidere i renholdsbransjen opplever varierte arbeidsforhold, men at mange velger denne type arbeid av nødvendighet.

Arbeidstilsynet: Store seriøsitetsutfordringer

Gro Ellingsen redegjorte for Arbeidstilsynets perspektiv gjeldende virkemidler og utfordringer.

Gro Ellingsen fra Arbeidstilsynet redegjorde for de største utfordringene de møter i bransjen. Manglende arbeidskontrakter, HMS-kort og registrering av arbeidstid er gjengangere. Hun understreket betydningen av A-krimsentrene, som jobber for å avdekke og bekjempe arbeidslivskriminalitet, men la også vekt på at det trengs mer informasjon ut til publikum om de utfordringene bransjen står overfor

Partsdebatt med forbundsleder Brede Edvardsen

Brede Edvardsen trakk frem at man bryter loven ved å kjøpe svart.

I en debatt mellom arbeidslivets parter ble det diskutert hvordan man kan gjøre renholdsbransjen mer seriøs. Brede Edvardsen fra Norsk Arbeidsmandsforbund, Anne Cecilie Kaltenborn fra NHO Service og Handel, Bernt G. Apeland fra Virke, og Kjell Morten Aune fra Parat deltok i panelet.

Edvardsen poengterte at det er ulovlig å kjøpe svart renhold, og at dette må medføre konsekvenser. Han la også vekt på at renholdsbransjen må strebe etter å bli like seriøs som andre bransjer, med ordnede forhold og tariffavtaler.

Arbeidsgiversiden løftet frem skattelette som tiltak, mens Arbeidsmandsforbundet advarte mot å bruke skattepenger til å subsidiere tjenester for høyinntektsgrupper.

Politisk debatt

Hans Andreas Limi (FrP), Helge Orten (H), Bjørnar Skjæran (Ap) og Grete Wold (SV) deltok i debatten.

Politikerne Hans Andreas Limi (FrP), Helge Orten (H), Bjørnar Skjæran (Ap) og Grete Wold (SV) møttes til debatt om politiske løsninger. Det ble enighet om at svart arbeid i renholdsbransjen må bekjempes gjennom informasjon og kampanjer, men også ved å sette fokus på rettighetene til de som jobber i denne sektoren.

Konferansen tydeliggjorde at renholdsbransjen i forbrukermarkedet fortsatt har mange utfordringer, men også muligheter. Det er behov for bedre informasjon til forbrukerne, økt innsats fra myndighetene, og klare tiltak fra arbeidslivets parter for å sikre at bransjen blir mer rettferdig og lovlig.