Forbundets delegasjon deltok på møter med blant annet UNI europa.

Denne uken har bransjerådet for vakt deltatt på et besøk i Brussel for å få innsikt i hvordan EU arbeider med å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår i offentlige innkjøp.

-Når vi bruker vanlige folks skattekroner til offentlige innkjøp burde det være en selvfølge at gode lønns- og arbeidsvilkår er inkludert i anbudet, men sånn er det slett ikke alltid, sier forbundssekretær Terje Mikkelsen.

Stortingsrepresentant Per Vidar Kjølmoen (Ap) deltok også på turen for å vise sin støtte til arbeidet og for å lære mer om utfordringene og løsningene EU har tatt i bruk på dette området.

I tillegg til møter med blant annet representanter fra EFTA og UNI europa, fikk delegasjonen mulighet til å stå sammen med over 1000 renholdere og vektere fra hele Europa utenfor EU-parlamentet som krevde bedre lønns- og arbeidsvilkår.

– Vi sto sammen med et klart krav til politikerne: Det må kreves tariffavtaler av alle som skal få et offentlig anbud, sier Mikkelsen.