Avtalen omfatter ansatte ved bowling- og andre haller, treningsstudioer, solstudioer, badeanlegg, dyreparker, fornøyelsesparker, taubaner, gondolbaner mm.

Det er brudd i forhandlingene mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Reiseliv gjeldende fritids- og aktivitetsavtalen.

Forbundssekretær Terje Mikkelsen ledet forhandlingene og reagerer på forskjellsbehandling.

– Avtalen har et eget bilag som skal regulere lønnsbestemmelsene for de ansatte ved Kristiansand Dyrepark. Her har de organiserte ansatte over tid blitt forskjellsbehandlet ved at de har fått dårligere lønnsvilkår enn de som er uorganisert. Dette er et brudd med det organiserte arbeidsliv og det kan vi ikke akseptere, sier Mikkelsen.

– Vi forventet at dette ble rettet opp og kompensert i disse forhandlingene. Det har vi dessverre ikke oppnådd, og må nå be om bistand fra Riksmekleren, sier Mikkelsen til slutt.

Fritids- og aktivitetsavtalen omfatter foruten dyreparker; bowlinghaller, badeanlegg og en rekke andre fritidsanlegg.

Oppgjøret går nå til mekling.

Kontaktpersoner:

Terje Mikkelsen                   Forbundssekretær               482 02 501