Fra venstre: nestleder Arne Presterud, generalsekretær i Abahlali baseMjondolo Thapelo Mohapi, forbundssekretær Frank Toks og tillitsvalgt Naemy Trandum Aasen.

Mandag møtte nestleder Arne Presterud, forbundssekretær Frank Toks og tillitsvalgt Naemy Trandum Aaasen den sørafrikanske organisasjonen Abahlali baseMjondolo. Organisasjon kjemper for land, bolig og verdighet for slumbeboere i Sør-Afrika, og Norsk Arbeidsmandsforbund har over flere landsmøteperioder støttet arbeidet gjennom Norsk Folkehjelp. Organisasjonens generalsekretær, Thapelo Mohapi, deltok i møtet og delte innsikt i den tøffe virkeligheten for slumbeboere.

En farlig hverdag

Thapelo vokste opp i en tid da svarte i Sør-Afrika først fikk stemmerett, men i dag må han leve i skjul på grunn av dødstrusler. Abahlali baseMjondolo har mistet mange kamerater i kampen for bedre levekår, og rettssystemet har kun levert rettferdighet i noen av disse tilfellene. Til tross for dette, fortsetter de å organisere seg og kjempe mot de brutale tvangsutkastelsene som etterlater mange hjemløse.

Organisasjonen, med sine 150 000 medlemmer, har en  demokratisk struktur og står samlet i kampen mot urettferdighet. De konfronterer makthaverne gjennom blant annet demonstrasjoner, kampanjer, og ved å ta saker til retten. Situasjonen i Sør-Afrika er preget av utbredt korrupsjon, og selv om ANC har mistet sitt maktmonopol etter siste valget, har høyresidens framgang i politikken gjort situasjonen mer utfordrende.

Viktig med internasjonal støtte

Thapelo uttrykker håp om at rettssystemet fortsatt kan beskytte deres rettigheter, men understreker at internasjonal oppmerksomhet er avgjørende. Han oppfordrer til at fagbevegelsen og norske myndigheter fortsetter å legge press på myndighetene i Sør-Afrika for å sikre sikkerheten til aktivistene og støtte deres kamp for rettferdighet.

Norsk Arbeidsmandsforbund vil fortsette gi støtte til Abahlali baseMjondolo i deres kamp for grunnleggende menneskerettigheter.