Veiskille-prosjektet er opptatt av å øke bevisstheten rundt sirkulærøkonomi – et prinsipp som handler om at alt vi produserer, både produkter og restmaterialer, skal ha en planlagt verdi og mulighet for gjenbruk. I stedet for å tenke avfall, tenker vi ressurser.

Et område hvor dette er særlig aktuelt, er bergverksindustrien. Her har det de siste årene vært økende fokus på hvordan vi kan gjenbruke avgangsmasser – altså de ikke-salgbare restene fra mineralutvinning. Ifølge Direktoratet for mineralforvaltning utgjør disse massene over 14 millioner tonn årlig. Dette tallet inkluderer ikke de store prosjektene som Nordic Mining eller den planlagte oppstarten av Sydvaranger, noe som betyr at volumet vil øke betydelig fremover.

Derfor er det spennende å følge med på pilotprosjektene som utforsker nye bruksområder for avgangsmassene. Tenk om vi finner løsninger som gjør det mulig å bruke ressursene vi tar ut – ikke bare én gang, men flere – på en bærekraftig og samfunnsnyttig måte.

Prosjekt bærekraftig verdikjede og ressursbruk i vegbygging

Prosjektet «Bærekraftig verdikjede og ressursbruk i vegbygging» ble i 2022 tildelt 68,5 millioner kroner fra Grønn plattform. Prosjektet har 17 deltakere fra hele verdikjeden med Nye Veier AS som prosjektansvarlig.

Hovedmålet er å bidra til at Nye Veier når målet om å redusere klimagassutslippene i vegbygging med 50 prosent innen 2030.

  • Delmål 1: Utvikle forskningsbasert kunnskap om optimale løsningsvalg og design for å redusere klimagassutslipp i vegbygging.

  • Delmål 2: Teste, verifisere, pilotere og industrialisere minimum 10 nye klimavennlige og ressurseffektive løsninger med stort eksportpotensial basert på gjenbruk av materialer og biprodukter fra industrien.

  • Delmål 3: Bygge en sterk verdikjede på tvers av fag, teknologiområder og kompetansemiljø for å redusere barrierer og finne fram til effektive incentivordninger som akselererer reisen fra idé til marked nasjonalt og internasjonalt. 

Pilot: Alkali-aktivert injeksjonsmasse

Cemonite har utviklet en teknologi der de bruker gruveavgang og andre typer restmaterialer som råmaterialer for å produsere bindemidler helt uten Portland-sement. Den kjemiske herdeprosessen er basert på alkali-aktivering. I denne piloten bli denne teknologien brukt til å fremstille alkali-aktivert injeksjonsmasse, sammensatt av Noritt, co-binder og aktivator. Noritten er gruveavgang fra Tellnes-gruven (Titania AS), som er finmalt til en finhet på D95 < 25 µm.

Piloten ble utført hos Veidekke, i form av fullskala blanding på en injeksjonsrigg, med utstyr som benyttes ved forinjeksjon i tunnel. Formålet var å teste teknologien i utstyr som benyttes ved tradisjonell tunneldriving og måle materialets egenskaper.

Testingen er i en tidlig fase av prosjektet. Ofte kan man definere slike pilotprosjekt på nivå 1-10 hvor 1-2 er i et laboratorium og fase 3-4 er der vi prøver nå, med fullskala blanding på rigg, sier SINTEF forsker Helene Strømsvik.

Resultatene vil bli tilgengelig på disse sidene når prosjektet er testet ferdig. 

 

Ansatte i Veidekke blander injeksjonsmasse
for testing. 

 

Ønsker du å holde deg oppdatert på prosjekt Veiskille?
Meld deg på vårt nyhetsbrev her