Informasjon om streik

Streik og lockout  Noe forenklet framstilt: Streik er en hel eller delvis arbeidsstans iverksatt av arbeidstakerne og deres fagforeninger. Med andre ord nekter enkelte eller alle fagorganiserte å møte for å utføre arbeid – før visse vilkår er innfridd. Lockout er også en arbeidsstans, men da motivert av interessene arbeidsgiverne og deres organisasjoner har. I overført betydning «låses dørene» til arbeidsplassen. Arbeidstakerne blir da utestengt fra sitt lønnsarbeid. Slik forholder du deg dersom det blir streik Alle som er medlem i Norsk Arbeidsmandsforbund, kan bli tatt ut i streik. Her følger noen retningslinjer og råd. De som skal ut i streik ved en eventuell opptrapping, får beskjed om dette fire dager før. Er ditt forbund i streik, har det konsekvenser for deg uansett om du er tatt ut i streik eller ikke. Til deg som er tatt ut i streik Dersom du er tatt ut i streik, løses du fra … Fortsett å lese Informasjon om streik