Magne Heggstad
Foto: Privat
Nokas endret utbetaling av månedslønn fra fastlønn til lønn basert på antall timer vekterne jobbet forrige måned. Det fant ikke Magne Heggstad seg i, og saken havnet til slutt i Arbeidsretten. Der vant vekterne saken.

Vekterselskapet Nokas AS har vokst seg stort gjennom oppkjøp av andre selskap. Dette har ført til ulike måter å betale ut lønn på, og bedriften har villet endre dette ved å samle avlønningstypene for alle ansatte tilknyttet vekteroverenmskomsten, sånn at alle får betalt lønna basert på antall timer arbeidet forrige måned.

Arbeidsmandsforbundet mente bedriften ikke kunne gjøre dette, med bakgrunn i § 2 i vekteroverenskomsten (se faktaboks). Forbundet krevde at vekterne i Nokas skal ha fast månedslønn, og ikke varierende månedslønn basert på antall timer vekterne jobbet forrige måned.

I dag kom slutningen fra Arbeidsretten:

«Vekteroverenskomstens § 2 er slik å forstå at ansatte har krav på fast månedslønn i henhold til avtalt stillingsstørrelse angitt i den ansattes arbeidsavtale»

Jippi!

– Jippi, utbryter Magne Heggstad. Dette viser nok en gang at Norsk Arbeidsmandsforbund sender over godt vurderte og gjennomtenkte saker til Arbeidsretten. Og at styringsretten til arbeidsgiverne ikke er like sterk som arbeidsgiverne tror.

Han er en av vekterne som ikke ville gå over til månedslønn basert på antall timer han jobbet forrige måned.

Heggstad begynte i vaktbransjen i 2004 i Hafslund Sikkerhet. I 2007, da firmaet het Hafslund Infratek, fikk han fastlønn. Selskapet ble solgt til Vakt Service i 2009, og fastlønnen fulgte med. Året etter byttet konsernet navn fra Vakt Service AS til Nokas AS, og Heggstad hadde fastlønn i Nokas fram til oktober 2015. Da ble han innkalt til drøftelsesmøte, der arbeidskontrakten skulle endres fra fast månedslønn til månedslønn basert på antall timer han jobbet forrige måned.

– Jeg oppfattet det som om spørsmålet var oppgjort og vedtatt, at det egentlig ikke var et tema å argumentere mot, forteller han.

Men Heggstad godtok ikke premisset om at hvordan lønningene skal utbetales var noe bedriften kunne bestemme innenfor styringsretten.

– Jeg mener at fastlønn er en opparbeidet rettighet og at den er kontraktfestet i kontrakten. Det gir en stabilitet for min økonomi når jeg vet hva jeg skal få utbetalt i grunnlønn hver måned, sier Heggstad.

Les hele saken på FriFagbevegelse