I november 2010 arrangerte ungdomsutvalget i avdeling 6 og 7 kurs for unge medlemmer. Disse avdelingene omfatter Sogn og fjordane, Hordaland, Rogaland, Vest Agder og Aust Agder. Her kan du lese litt om hva kurset tok for seg.

Den 22. til 24. november 2010 inviterte avdeling 6 og 7 til ungdomskurs. Håpet var å gjenta suksessen fra i fjor, så i år som i fjor ble kurset arrangert i Haugesund.

Mandag den 22. åpnet vi med lunsj og hadde så en kort presentasjonsunde før vi fikk storfint besøk fra sentralt, nemlig Kirsti Mandal. Kirsti ga oss en innføring i forbundets historie, samt litt om hvordan forbunder er bygget opp. Det var utrolig kjekt at Kirsti ville komme, og gøy for andre medlemmer å møte noen fra sentralt også!

Vi fortsatte med Sigmund Salamonsen (LOs ungdomssekretær i Rogaland), hvor han satte ting litt på spissen om hvorfor man skal være organisert.

Tirsdagen åpnet Christian Heinecke om AML, Hovedavtalen og spilleregler i arbeidslivet og en tillitsvalgt/verneombuds hverdag. Christian sitt foredrag var som alltid grundig forberedt og meget lærerikt. Av erfaring så er AML og Hovedavtale innlegg noe som får folk meget engasjerte, og de fleste ønsker å bruke mer tid på dette, men det er begrenset på hvor mye man får tid til på et ungdomskurs.

Hamdi hadde ett innlegg på tirsdag om politikk og fagforening og hvorfor dette er viktig. Han tok blant annet opp at nesten alt som skjer i dag går tilbake til politikken. Etter innlegget til Hamdi var det tid for gruppearbeid og en liten debatt.

Det skikkelige sosiale opplegget var lagt til tirsdag siden dette var siste kvelden på kurset. Vi hadde quiz og så mimeleken, og holdt på til ganske sent. Fikk tilbakemeldinger på at dette hadde vært veldig gøy. Quizvinnerne fikk en tskjorte med «Sjefsquizzer» på 🙂

Onsdag morgen begynte vi med at jeg hadde en kort innføring i Arbeidsmandsforbundet og ungdomsarbeidet vårt, om hvor mye man faktisk kan påvirke selv.

Vi avsluttet med Kine Brattli Dale, tidligere ungdomssekretær i LO Hordaland. Hun informerte en del om LO, Sommerpatruljen,Vintercampen og diverse aktiviteter som LO har. Generellt synes jeg vi fikk til et bra kurs.

Andrea Molaug
ungdomstillitsvalgt