Hopp til innholdet
How Can We Help?

Bruk av sosiale medier

Du er her:

Norsk Arbeidsmandsforbund bruker sosiale medier for å være aktiv og sette dagsorden i samfunnsdebatten på områder som er viktig for forbundets medlemmer. Forbundets bruk av sosiale medier skal bidra til å nå informasjonsstrategiske mål og være en åpen og vise at Norsk Arbeidsmandsforbund er en åpen og tilgjengelig organisasjon der medlemmer og tillitsvalgte raskt kan få aktuell informasjon om forbundets aktiviteter. Viktige målgrupper er medlemmer, tillitsvalgte, andre forbund og LO, samt media, politikere og andre som har interesse av å følge forbundets saksområder.

Det er positivt at ansatte som ønsker det benytter sosiale medier også i jobb- sammenheng da dette også er viktig for informasjonsinnhenting og oppdatering. For å unngå rollekonflikter mellom jobb og privatbruk følger her retningslinjer og huskeliste for bruk av sosiale medier.

Sosiale medier er en samlebetegnelse på web-baserte teknologiske tjenester hvor kommunikasjon og brukerskapt innhold står sentralt. Eksempler på dette er: Facebook, Twitter, Origo, YouTube, Blogg og UnionBook. Forbundet er pr i dag representert på Facebook og You Tube.

Ved bruk av sosiale vises det for øvrig til gjeldende arbeidsreglement og øvrige retningslinjer for bruk av internett og e-post i forbundet.

Opprettelse av offisielle NAF-sider på sosiale medier godkjennes av forbundet.

Ønske om å opptre som offisielle NAF-representanter på egne ansvarsområder må drøftes med forbundet.

Innhold som publiseres på NAFs sider eller av representanter for forbundet skal ha utgangspunkt i forbundets vedtatte politikk og bidra til å nå forbundets målsettinger og strategier.

Huskeliste for bruk av sosiale medier

  • Sosiale medier har stort omfang og du vil nå mange personer på kort tid
  • Ikke skriv noe du ikke ville ha sagt ansikt til ansikt
  • Selv om du skriver som privatperson, kan du bli oppfattet som tillitsvalgt eller ansatt i forbundet. Still derfor kontrollspørsmålet; kan andre måtte svare for det du skriver?
  • Hvis dette er uklart så er det viktig at dette blir avklart for hvilken rolle du opptrer i for hver enkelt melding og lignende du sender ut
  • Fortrolige samtaler og interne møter, er fortsatt fortrolige og interne også for brukere av sosiale medier.
  • Åpne møter er åpne og du har samme muligheter til å referere fra slike møter som
  • presse og andre, men husk at det er et ansvar å formidle informasjon på en måte som er korrekt og som også andre møtedeltakere kjenner seg igjen i.
  • Det kan virke forstyrrende og uhøflig – og kan skape usikkerhet om man publiserer informasjon fra møter mens de pågår – selv om de er åpne.
  • Snakk med kollegaer før du publiserer sitater fra dem
  • Få godkjenning av kollegaer før du publiserer bilder av dem
  • Følg opp egne bidrag gjennom å svare på kommentarer og spørsmål
  • Er du i tvil om du skal publisere en sak, snakk med din overordnede eller en kollega
 
Fastsatt: Ledermøtet
Vedlikeholdes av: Trond E. Thorvaldsen