Hopp til innholdet
How Can We Help?

Oppfølging av lønns- og arbeidsvilkår ved kjøp av tjenester

Du er her:

Vi følger opp lønns- og arbeidsvilkår for personer på oppdrag hos oss slik:

Kontrakter om kjøp av tjenester på områder hvor tariffavtalen er allmenngjort skal alltid inneholde bestemmelser om at lønns- og arbeidsvilkår minst skal være iht. den aktuelle allmenngjøringsforskriften. Kontrakten skal også inneholde bestemmelser som sikrer at vi på ethvert tidspunkt kan få innsyn i nødvendig dokumentasjon, samt bestemmelse om konsekvensen av at kravet i allmenngjøringsforskriften eventuelt ikke er oppfylt. Den som inngår kontrakten på vegne av forbundet har ansvar for å sikre dette.

Kontraktsansvarlig i Arbeidsmandsforbundet skal en gang pr. år, eller når vi måtte finne det nødvendig, ta kontakt med leverandør og gjennomgå arbeidsavtale, lønnsutbetaling og timelister – evt.- også annen dokumentasjon. Dersom det er avvik fra avtalte forhold skal det påses at dette rettes opp.

Den årlige kontrollen skal dokumenteres ved at det skrives et notat som arkiveres sammen med den til enhver tid gjeldende kontrakt. Dokumentet skal inneholde opplysninger om hva kontrollen inneholdt (gjennomgang kontrakter, lønnslipp, tidsregistrering osv.), hva som ble funnet.

I tillegg til den årlige kontrollen skal vi følge oppdragstakeren og iverksette kontroll etter skjønn når f.eks.

  • renholder byttes ut hyppig
  • renhold flyttes fra dagtid til kveld/natt
  • det kommer en ny kontaktperson hos leverandøren
  • firmaet omtales i media
  • selskapet skifter navn
  • selskapet fortsetter under samme navn, men bytter organisasjonsnummer

 

Fastsatt: Administrativt
Vedlikeholdes av: Ghulam Abbas