Meklingen mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service førte ikke fram og dermed blir det streik fra torsdag 20. mai klokken 0600. Første streikeuttak omfatter 1.510 renholdere.

Forbundsleder Erna Hagensen i Norsk Arbeidsmandsforbund sier i sin kommentar at det ikke var mulig å nå frem til enighet i denne meklingen da avstanden mellom partene var for stor.

– Våre viktigste krav har i hovedsak blitt avvist av arbeidsgiverne både når det gjelder en rettferdig lavlønnsprofil og heving av garantibestemmelsene for renholderne. Vi nådde ikke fram med vårt viktigste krav til en bedring av garantibestemmelsene, som nå har stått stille i 20 år, og har medført at renholderne har blitt hengende etter andre lønnsgrupper. Vi har registrert at andre lønnsgrupper har fått dette til i sine oppgjør.

–  Vi oppnådde heller ikke rammen til frontfagene for renholderne og vi hadde derfor ingen annen mulighet enn å avslutte meklingen, sier forbundsleder Erna Hagensen i Norsk Arbeidsmandsforbund

Ofte stilte spørsmål om streik finner du her!

Streikestønad for Norsk Arbeidsmandsforbund for 2010 er:

• Grunnsats 2.550 kroner pr. uke.
  • Forsørgertillegget er 530 kroner for hver person medlemmet er forsørger for.