Ulf Madsen leder i FLT (t.v), Anita Paula Johansen (nr. 3 f.v.) leder i NAF, Trine Lise Sundnes (nr. 5 f.v.) leder i HK i Norge, LO-sekretær Terje Olav Olsson (nr. 4 f.h.) og nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik (nr.2. f.h.) stiller seg helhjertet bak denne spleisen. Her sammen med tillitsvalgte fra ZCTU vest i Zimbabwe.

Forbundsleder Anita Johansen har nå, sammen med to forbundsledere og nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik, startet en spleiseaksjon for bind til kvinner i Zimbabwe. LO-delegasjonen møtte i november tillitsvalgte fra vest i Zimbabwe og fra hovedstaden Harare. De forteller om svært vanskelige forhold, og en situasjon som har forverret seg kraftig etter diktatoren Robert Mugabes fall. LO har over lang tid støttet fagbevegelsen i Zimbabwe. Sammen med blant annet NORAD støtter LO oppbygging av demokrati, organisasjonsfrihet og likestilling.

Mangel på bind kan høres banalt ut, men det har blitt en alvorlig helseutfordring og et stort problem for jenter og kvinner i Zimbabwe. Det hindrer dem i å gå på skole, jobb og drive med fagforeningsarbeid under menstruasjonen.

Mange får stygge infeksjoner etter å ha brukt blad, aviser, servietter eller skitne filler.

– Det har begynt å bli et svært alvorlig helseproblem, forteller Tracy Ncube som er renholder og tillitsvalgt ved en lodge i Victoria Falls.

500 kroner for en pakke bind

En pakke bind koster nå mellom 180 og 500 norske kroner, avhengig av kvalitet. Det er en uoverkommelig kostnad når en gjennomsnittlig månedslønn er fallende og på under 3.000 kroner i Zimbabwe.

– Et brød som for et halvt år siden kostet 10 kroner, koster nå 250 kroner. Hvis vi kunne fått støtte til bind, vil det være til enorm hjelp for jenter og kvinner, forteller Tracy Ncube som er tillitsvalgt i LOs søsterorganisasjon Zimbabwe Congress of Trade Unions, ZCTU.

Tidligere fikk kvinner gratis tilgang på bind på arbeidsplassene. Nå finnes kun kondomer.

Som både FN og Erna Solberg har satt søkelys på tidligere, er mangel på bind, toaletter og vaskemuligheter en årsak til at mange jenter og kvinner i store deler av verden ikke går på skole og jobb under menstruasjonen.

Støtter likestilling

LO støtter likestillingsarbeid og organisasjonsfrihet i det sørlige Afrika.

– Vi kan ikke gjøre så mye med den økonomiske og politiske krisen i landet, men med noe så enkelt som å gi støtte til bind, så kan vi virkelig gjøre en stor forskjell for jenter og kvinner, sier Følsvik.

For 200 kroner kan du gi bind til et helt år til en kvinne i Zimbabwe. Og bidra til et løft for kvinnehelse og likestilling. Skolegang, studier og jobb med verdighet under menstruasjonen.

Spleis er en folkefinansiering til gode formål som Sparebank1 står bak.

Gi ditt bidrag på www.spleis.no/bind