sexuell-trakasseringTRAKASSERES: Julebord, firmafester og fulle hotellgjester er typiske situasjoner der ansatte opplever trakassering. Illustrasjonsfoto: Colorbox

Mange av de som har opplevd seksuell trakassering svarer at dette har skjedd flere ganger i løpet av de siste tre årene. Drøyt 20 prosent svarer at det har skjedd flere enn 10 ganger.

Det viser de foreløpige tallene fra en undersøkelse Fafo har gjort for LO blant medlemmer.
Forbundssekretær Hege S. Espe i Fellesforbundet sier det er skremmende resultater som blir presentert her, men at det dessverre ikke er helt uventa.

– Når situasjonen er slik, så er det viktig at vi får det dokumentert, og vi ønsker å oppfordre LO til å gå videre etter denne pilotundersøkelsen med tilsvarende undersøkelse i alle bransjer. Når vi nå får fremlagt disse resultatene i denne bransjen håper vi på et godt samarbeid med arbeidsgiverne for å forebygge slike saker i fremtida, sier Espe, som er veldig glad for at så mange av medlemmene har tatt seg tid til å svare på undersøkelsen.

Les mer på FriFagbevegelse.