Weclean er et norskregistrert as og betaler skatt. De er medlem av Abelia, som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Selskapet har for tiden 17 aktive oppdragstakere samt et hundretall ferdig intervjuede som står klare til å jobbe. Arbeidspoolen består av unge nordmenn og noen utlendinger som er i ferd med å ta høyere utdanning i Norge, forteller gründer Kim Haagensen.

Selskapet formidler renholdstjenester til private husstander via app. 32-åringen, som ikke har noen formell utdannelse utover videregående skole, ønsker å få i gang dialog med LO og arbeidsgiversiden for å lage fungerende spilleregler for delingsøkonomien. Tydelige skatteregler. Innen kort tid kan Weclean utfordres fra utenlandske selskap med uavklart skatteplikt til Norge. Som tyske Helpling, et delingsselskap som ifølge hjemmesiden formidler renholdstjenester i ni land.

– Siden du står på arbeidernes side, synes du de skal organisere seg som selvstendige medlemmer i LO?

– Dette er ei veldig fragmentert gruppe, fra mange sosiale lag. Vi prøver virkelig å få dem til å organisere seg, eller i alle fall til å snakke sammen.

– Som arbeidstakere i en fagforening?

– Ja, på en måte som en fagforening.

Det handler om å bygge bedriftskultur, mener Haagensen.

– Det viktigste vi kan gjøre noe for å tilby en topp tjeneste er renholderen selv, som er engasjert og tror på Weclean. De som gjør en god jobb, får jobb.

Les mer på Frifagbevegelse