Jubelen sto i taket hos Arbeidsmandens distriktssekretærer da nyheten om pensjon fra første krone ble kjent

I dag kom gladnyheten vi har ventet på i mange år! Arbeids- og Sosialminister Hadia Tajik (Ap) kunngjorde at allerede fra 1. januar neste år blir det pensjonsopptjening fra første krone i lønningsposen! I dag er det slik at man må tjene 1G i folketrygden (ca. 106 000 kr) før pensjonsopptjeningen starter, noe som har gitt dårlig pensjonsuttelling særlig for lavtlønte og deltidsansatte. Noen arbeidsgivere har også spekulert i å holde stillingsprosenten under 20 % for å slippe pensjonskostnader, men det blir det nå slutt på.

Regjeringen varslet i november at det kunne bli vanskelig å løse dette allerede fra neste år, men nå har det altså allikevel kommet på plass!

-Dette er en stor og viktig dag for mange av våre medlemmer sier forbundsleder Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbund. – Endelig har vi vunnet frem i en kampsak som har vært viktig for oss i en årrekke, og som vi lenge har hatt i vårt handlingsprogram! Det er en problemstilling som særlig har rammet kvinner og de med innvandrerbakgrunn, og vi er glad og lettet på deres vegne for at kampen endelig er kronet med seier, sier Johansen. Hun deltar i disse dager på en samling for alle forbundets distriktssekretærer, og også der sto jubelen i taket over dette enormt viktige vedtaket.

Dagens melding fra regjeringen betyr at flere lavtlønnede kan leve trygge, verdige liv. Og nå ser vi virkelig hva det betyr å ha en regjering som er på lag med arbeidsfolk!

Les mer om saken her: