Foto: Morten Hansen/LO Stat

LO Stat har siden 12. mai vært i mekling hos Riksmekleren. Frist for å finne en løsning går ut midtnatt 25. mai. Blir det ikke løsning, vil LO Stat ta ut 4 335 medlemmer i sine forbund den 26. mai i streik. Norsk  Arbeidsmandsforbunds streikeuttak er i Statens vegvesen.

LO Stat-leder Tone Rønoldtangen sier at de jobber hardt for å finne en løsning. – Men det er bare Riksmekleren som kan kommentere det som skjer i meklingen, sier Rønoldtangen.

Et uttak på ca 4 300 er rundt 10 prosent av LO Stat-forbundenes medlemmer i staten. Først og fremst er uttaket rettet mot arbeidsgiver, men en eventuell streik vil merkes også blant publikum.

– LO Stat er uansett innstilt på å gi dispensasjoner for å unngå at liv og helse blir truet, sier Røndoldtangen.

Norsk Arbeidsmandsforbunds andel av streikeuttaket er i Statens vegvesen, og det er ansatte i de store byene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø som tas ut.  Vi ber deg som er medlem om å holde deg orientert gjennom nyhetskanalene, det er de som vil være raskest ute med nyheter. Du vil også finne opplysninger på LO Stats og forbundets hjemmesider.

Forhandlingsoppgjøret mellom LO Stat og staten startet 7. april. 30. april brøt LO Stat forhandlingene. LO Stats økonomiske krav var identisk med resultatet i frontfaget, samt en kompensasjon for at industrien har hatt bedre lønnsutvikling siste tariffperiode.

I følge LO Stat leder Tone Rønoldtangen var ikke statens tilbud i nærheten av dette. I tillegg sa de nei til justeringsforhandlinger og signaliserte at de vil ha en stor lokal pott. Derfor brøt LO Stat forhandlingene, og partene er nærmer seg nå altså fristen for når meklingen må være kommet i mål.