– Da blir det mer pensjon for pengene, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik.

Fra 1. februar har LO-medlemmer i privat sektor mulighet til å samle sin pensjonsopptjening fra nåværende og tidligere jobber i egen pensjonskonto.

– For LO er det viktig at arbeidstakerne får mest mulig pensjon for pengene. Derfor gikk vi inn for at det skal være mulig for arbeidstakerne å samle innskuddspensjon fra nåværende arbeidsgiver med tidligere pensjonsopptjening i en egen pensjonskonto, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik.

Lave gebyrer gir mer pensjon

Mange arbeidstakere taper mye i fremtidig pensjon med dagens system for innskuddspensjon. Det var en viktig politisk sak for LO-kongressen å redusere gebyrene som arbeidstakere i dag betaler for pensjonskapitalbevis fra tidligere arbeidsforhold. Det vil med andre ord være store gevinster for alle å samle pensjonssparingen fra tidligere, nåværende og fremtidige jobber på samme pensjonskonto, fordi store kollektive avtaler gir langt bedre betingelser.

– Så derfor lanserer vi altså LOfavør Egen pensjonskonto, et alternativ for medlemmer med innskuddspensjon hos nåværende arbeidsgiver, som kan gi deg mer pensjon for pengene som dine arbeidsgivere betaler til din pensjonssparing. Det du sparer med lavere gebyrer blir overført fra bedriften til din egen pensjonskonto i LOfavør og besparelsen legges til din pensjonssparing, sier Hessen Følsvik.

Les mer her