This content has been archived. It may no longer be relevant

Foto: Ilja Hendel

Bane Nor har hevet kontrakten med den italienske entreprenøren Condotte på Follobanen. Selskapet har havnet i økonomisk uføre, og kunne ikke lenger betale sine underentrepenører. På en del områder gjorde Condotte det bedre enn konkurrentene, ifølge Ketil Solvik-Olsen i Stortinget. 

– Valget av Condotte var noe våre fagfolk i det daværende Jernbaneverket gjorde. Det er ikke den omtalte KPMG-rapporten som har vært grunnlaget for å kvalitetssikre entreprenørene i prekvalifiseringen, svarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Stortingets spørretime onsdag.

På banen
Det var Aps Sverre Myrli og Sp-politikeren Ivar Odnes som tok opp problemene rundt Follobanen i Stortingets spørretime.

– Før den siste milliardkontrakten med det italienske selskapet ble inngått, fikk det daværende Jernbaneverket sterke signaler i en evalueringsrapport om at gjelda i selskapet var skyhøy, og at likviditeten var svak. Hvordan kunne staten inngå kontrakt med italienske Condotte etter at varsellampene lyste, og hvilke tiltak er gjort for at noe lignende ikke skal skje igjen, var spørsmålet Myrli stilte samferdselsministeren.

Les hele saken på FriFagbevegelse