LO Stat holder sin tradisjonsrike kartellkonferanse 22. – 25. november på Gol. Her samles tillitsvalgte, innledere, gjester og presse. Kartellkonferansen har tradisjonelt vært et tenkeloft der sentrale temaer debatteres og nye ideer lanseres. På konferansen ble anbud satt på dagsorden.

LO Stat hadde invitert representanter fra fagbevegelsen, jurister og selgere og kjøpere av renholdstjenester til en paneldebatt om temaet anbud og konsekvensene av anbud for de som gjør jobben.

Når offentlige virksomheter setter ut tjenester på anbud, handler det ofte mest og pris, og mindre om ansattes pensjon og arbeidsvilkår, eller kvaliteten på tjenestene for den saks skyld.

Tøffe anbud i det offentlige

For tre år siden ble renholdet i Forsvaret satt ut på anbud. Det viste seg å bli en tøff prosess for de statsansatte renholderne som fikk valget mellom å bli med over til ISS eller bli sagt opp.

Nå står NSBs ansatte for tur, etter at regjeringen har besluttet at jernbanen skal konkurranseutsettes.

Fafo har funnet ut at offentlige virksomheter ofte er en versting når det kommer til anbud, fordi mange virksomheter legger ensidig vekt på pris i anbudsprosessen. Det inntrykket ble bekreftet av dagens paneldebatt.

– Vi opplever ofte at anbudsprosesser i offentlige virksomheter handler mye om pris, og når man sentraliserer innkjøpsfunksjonen blir det ofte enda mer vekt på pris, sa John-Ole Soløy, konserndirektør i ISS.

Sikre rettigheter

I et intervju med Fafo gjengitt på konferansen, sier advokat Kristian Jåtog Trygstad hos advokatfirmaet Føyen Torkildsen at det ikke er noe i veien for at en offentlig virksomhet kan ta samfunnshensyn, og for eksempel tvinge igjennom hensyn til arbeidstakere i en anbudsprosess.

– At det offentlige skal være en god oppdragsgiver er på full fart inn. Her gjelder det å følge med, sa Trygstad på video til en sal full av tillitsvalgte.

LO-advokat Alexander Cascio mener at det offentlige må ta ansvar for de ansattes pensjonsforhold i en anbudsprosess.

– Pensjonsrettigheter er ikke beskyttet i regelverket. Det kan få dramatiske konsekvenser å gå fra et pensjonsregime til et annet. Her bør det offentlige ta ansvar. Den enkelte leverandør forholder seg bare til konkurransegrunnlaget.

Soløy synes at offentlige virksomheter som legger ut tjenester på anbud i noen tilfeller kunne gjort mer for å ivareta de ansattes vilkår.

– De sjekker at vi har en pensjonsavtale, ja, men hva slags pensjonsavtale spør man ofte ikke om. Det går for eksempel an å se på forskjellene i kostnadsnivå på pensjon mellom de som konkurrerer om anbudet. Fordi det er en kostnad for oss og en rettighet for de ansatte, sier Soløy.

Usikker på langsiktige konsekvenser

Brede Edvardsen fra Norsk Arbeidsmandsforbund sier i en kommentar til frifagbevegelse.no at fagforeningene i offentlig virksomhet og i det private må bli likere, skal man unngå at anbudsprosessene går ut over renholderne.

– For det andre må vi se på anbudsdynamikken. Anbud gjør jobbene usikre. En ting er å sikre arbeidsplassene når tjenestene konkurranseutsettes fra det offentlige. Men hva skjer om fire år, når renholdet igjen skal ut på anbud? Ta for eksempel renholdskontrakten i Forsvarsbygg. La oss si at ISS taper neste runde. Står det noe i anbudspapirene fra Forsvarsbygg om hva som skal skje i runde to, eller tre? Hvis det ikke står noe om virksomhetsoverdragelse i anbudspapirene, da vil renholderne kunne miste jobben i neste runde. Blir det da noe tema for NTL? Når det er et annet privat selskap som tar over for ISS? Eller er det jeg som blir sittende alene med problemet på mitt bord?

Samarbeid viktig

Forbundssekretæren mener fagforeningene lokalt må ha et mye tettere samarbeid.

– I renholdssaken med Forsvarsbygg har vi hatt et kjempebra samarbeid med NTL. Vi må utvikle retningslinjer lokalt om hva som skal skje videre. Ta for eksempel renholdsaken i ved Universitetet i Bergen, der 100 renholdere kunne ha mistet jobben fordi det ikke sto noe om virksomhetsoverdragelse i anbudspapirene.

Hadde NTL vært på ballen når anbudskriteriene ble laget, kunne hele saken vært unngått.

– Noen offentlige virksomheter er først og fremst opptatt av pris. I enkelte tilfeller handler det 100 prosent om pris, sier konserndirektør John-Ole Soløy i ISS, som var på Kartellkonferansen til LO Stat for å snakke om anbud.

Soløy og Edvardsen er enige om at litt av problemet er beslutningstakere som sitter langt unna der arbeidet foregår.

– Vi har sett flere eksempler på at en økt sentralisering av innkjøpsfunksjonen medfører større fokus på pris, sier Soløy, sier Soløy.