This content has been archived. It may no longer be relevant
Regjeringen la fredag frem forslag til ny Nasjonal Transportplan 2014-2023. Dette er et løft for norsk samferdsel som vil gå inn i historiebøkene, sier LO-leder Roar Flåthen.
Den økonomiske rammen er økt med 50 % siden forrige planperiode. I alt går regjeringen inn for å bruke 508 milliarder kroner på samferdsel i den nye planperioden.
Regjeringen vil bruke 311 milliarder kroner til veiformål i tiårsperioden. Det aller meste går til å bygge ut og vedlikeholde riksveinettet.
Jernbanesektoren er tilgodesett med 168 milliarder kroner i Nasjonal transportplan. Innen 2024 skal det blant annet være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Hamar og Seut i Fredrikstad. Det betyr at reisetiden fra Oslo til disse tre byene blir redusert med 20-30 minutter på hver strekning.
Regjeringa ruster opp sjøveien med 19,4 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan for 2014-2023. Det er 55 % over nivået på bevilgningen i 2013-budsjettet. I Nasjonal transportplan ligger også byggingen av verdens første skipstunnel. Regjeringa setter av 1 milliard kroner til Stad skipstunnel.
Historisk løft for norsk samferdsel sier LO-leder Roar Flåthen:
– Dette er et løft for norsk samferdsel som vil gå inn i historiebøkene, sier LO-leder Roar Flåthen. LO er imponert over at regjeringen øker NTP rammen med 50 prosent de neste 10 årene.
– Dette er en helhetlig prioritering av vei, bane, sjø- og luftfart. Regjeringen satser på drift og vedlikehold, men investerer samtidig i en rekke helt sentrale vei- og jernbaneprosjekter over hele landet. Spesielt fremhever LO-lederen InterCity-utbygging, Ofotbanen, E39 på Vestlandet. E18 ut av Oslo og viktige sikringstiltak over hele landet.
– Gode transportløsninger er en forutsetning for høy sysselsetting, god distriktsutvikling og verdiskapning, Gjennom sitt forslag til transportplan har regjeringen innfridd LOs ønsker og litt til, sier Flåthen
LO-lederen er ikke bekymret for regjeringens gjennomføringsevne.
– Den sittende regjeringen har uten unntak innfridd de transportpolitiske mål de har satt seg. Dette i motsetning til tidligere borgerlige regjeringer. Folk som ønsker at denne transportplanen skal gjennomføres bør derfor tenke seg nøye om før høstens valg, avslutter Flåthen.