Forbundsleder Anita Johansen og tidligere nestleder Helge Haukeland.

Denne uken ble 40-års jubilèet for RVO-ordningen markert. I fire tiår har de regionale verneombudene i bygg- og anleggsbransjen stått på for trygge arbeidsforhold, og èn ting er sikkert: De har reddet mange liv.
Det var Arbeidsmandens egen Harriet Andreassen som fikk satt fart på arbeidet da hun tiltrådte som statsråd i Oddvar Nordlis regjering i 1980. Etter mange falske veer og en trang fødsel kom RVOene endelig i gang i 1981. I dag er det innimellom uenighet om administrasjon av ordningen mellom de tre partene (arbeidsgiver, arbeidstaker og arbeidstilsynet), men enigheten er for det meste stor om at de regionale verneombudene er kommet for å bli.
Statssekretær i Arbeidsdepartementet Truls Wickholm hilste til jubilanten: -Vi vet dere har en ensom jobb, og vi er både stolte og imponert over hvordan dere løser oppgavene. Leder i Fellesforbundet Jørn Eggum sa at ordningen er et skinnende eksempel på trepartssamarbeidet, og Arbeidstilsynets direktør Trude Vollheim fulgte opp med å påpeke: -Her utnytter vi de ulike rollene vi har, til det beste for arbeidstakerne!

Vi syntes kanskje vår egen forbundsleder Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbund sa det best:
-Den jobben dere RVOer gjør er helt uvurderlig. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at hvis ikke det var for dere hadde flere liv gått tapt på norske arbeidsplasser. Det finnes familier der ute som kan takke dere for at de fortsatt er fulltallige rundt middagsbordet. Livet er i sannhet ikke et sted for pyser, og dette har dere holdt på med i førti år. Jeg håper det blir minst førti til, og vi i Norsk Arbeidsmandsforbund lover å gjøre det vi kan. Både for å jobbe for rammevilkårene deres, og for å hjelpe dere ute på arbeidsplassene.
Vit at dere har oss i ryggen, alltid!

Gratulerer med de første 40!