Erna Hagensen– Å fjerne de regionale verneombudene vil føre til at jobben for svært mange renholdere forblir røff i en allerede skitten renholdsbransje, sier Erna Hagensen, forbundsleder i Norsk Arbeidsmandsforbund. Erna Hagensen reagerer sterkt på Stortingsrepresentant Torbjørn Røe Isaksens uttalelse til Frifagbevegelse om at Høyre vil fjerne de regionale verneombudene, om de skulle komme i regjering.

– Dette viser at en blåblå regjering vil være dårlig nytt for mange arbeidstakere, spesielt de som jobber i utsatte bransjer, sier forbundslederen. Røe Isaksen ønsker ikke å forbedre arbeidsdagen til renholdere.

– For mange renholdere er arbeidsdagen preget av stor belastning, kjemisk eksponering og lange arbeidsdager. Det stilles også uforholdsmessige krav til hva en enkelt renholder skal rekke på en dag. I renholdsnæringen finner vi de som har høyest forekomst av arbeidsrelaterte helseplager og en av næringene med høyest sykefravær. Svært mange jobber også helt alene. Regionale verneombud vil besøke alle typer renholdsbedrifter, men med særskilt fokus på bedrifter hvor det er få ansatte og ingen tillitsvalgt. Det er spesielt hos disse bedriftene det er behov for å få ordnet opp i arbeidshverdagen til ansatte.

Norsk Arbeidsmandsforbund slåss i over 30 år for å få på plass regionale verneombud i renholdsbransjen. Gjennomslaget kom med Stoltenberg-regjeringen i 2011. Erna Hagensen gir den rødgrønne regjering honnør for at de prioriterer renholderne. Mange renholder vil få en mindre belastende arbeidshverdag. Arbeidstilsynet ansetter i disse dager 6 regionale verneombud for renhold, som vil starte sin oppsøkende virksomhet 1. mars.

– Jeg håper inderlig at disse får lov til å gjøre en skikkelig og langvarig innsats for de mange mange renholderne som har en tøff arbeidsdag. Får vi en regjering med Høyre ved roret, ser det veldig mørkt ut. Det kan bli en mørk blåmandag.

Les Fri Fagbevegelses intervju med Røe Isaksen.