Sverre Myrli, Arbeiderpartiet, Akershus

– Det er ikke bare rosenrødt å få utenlandske entreprenører til de store byggeprosjektene. Nå må regjeringen ta lærdom, sier stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap).

I slutten av januar ble det italienske selskapet Condotte kastet ut av Follobane-prosjektet. Bane NOR måtte selv ta over prosjektet, som totalt har en kostnad på 25 milliarder kroner. Den delen som Bane NOR har tatt over hadde en ramme på 3,2 milliarder kroner.

Condotte overførte nesten 400 millioner

Nettstedet Byggeindustrien har avdekket at italienske Condotte i 2016 førte 385 millioner kroner ut av det norske prosjektet og inn i det vaklende morselskapet.

– Svært oppsiktsvekkende. Dette høres tvilsomt ut og styrker ikke akkurat inntrykket mitt av Condotte, sier samferdselspolitiker Sverre Myrli til frifagbevegelse.no.

– Jeg er fullt klar over at vi må ha internasjonal konkurranse om slike prosjekt. Men vi må slutte å legge til rette for at flest mulig utenlandske entreprenører skal utkonkurrere norske entreprenører. Nå har vi så mange dårlige erfaringer at regjeringen må ta lærdom og heller legge forholdene til rette for norske selskap, legger han til.

Her kan du lese mer.