Den italienske entreprenøren Condotte ble i januar kastet ut fra to milliardkontrakter på Follobanen. Nå er det italienske selskapet på etterskudd med lønnsutbetalinger til arbeidere og funksjonærer som har jobbet i Norge. Dersom Condotte ikke utbetaler lønn til de ansatte, melder oppbud eller går konkurs, vil statens lønnsgarantiordning kunne slå inn. Altså kan resultatet bli at den norske stat må utbetale lønn til de ansatte i et italienskeid selskap.

Cirka 100 av Norsk Arbeidsmandsforbunds medlemmer har ikke fått lønn som avtalt. Det gjelder også funksjonærer.

Det er snakk om rundt 200 ansatte som ikke har fått utbetalt lønn. I tillegg er det ikke betalt for boliger som er leid for å huse arbeidere.

– Arbeiderne ble sagt opp i februar og har i hovedsak en måneds oppsigelsestid. De har derfor krav på lønn for februar og mars. Det har de hittil ikke fått. Vi har fått lovnader om at banken skal utbetale lønn i dag, mandag. Men de skulle hatt pengene 25. februar, sier distriktssekretær for Norsk Arbeidsmandsforbund, Eirik Wangen Næss, til FriFagbevegelse