Både LO, NHO og arbeidsminister Hanne Bjurstrøm går nå inn for en offentlig godkjenningsordning for renholdsbedrifter. Partene regner med ett års utredning, og forbundsleder Erna Hagensen er fornøyd.

Den useriøse delen av renholdsbransjen har vært preget av svart arbeid, elendige lønninger og uholdbare arbeidsforhold. Og nå også ren mafiavirksomhet. Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service har jobbet med problemene i 20 år. LO, Arbeidsmandsforbundet og fagbladene har gjennom en årrekke satt fokus på forholdene. Og i sommer har Dagbladet satt et kritisk lys på bransjen. Etter et møte med partene i Arbeidsdepartementet i dag er det duket for handling.

– Jeg har aldri opplevd en statsråd som er like klar som Hanne Bjurstrøm. Nå vil det virkelig skje noe, sier en strålende fornøyd Erna Hagensen.

LO-leder Roar Flåthen er også meget tilfreds med statsrådens håndtering av saken. Det samme er Petter Furulund i NHO Service.

– Jeg er lettet og veldig fornøyd, sa Flåthen etter møtet.

Les mer på FriFagbevegelse.no

Hør forbundsleder Erna Hagensens kommentar på Radio Riks