Foto: Jan-Erik Østlie

Det ble publikumsrekord på solidaritetskonserten på Notodden Bluesfestival. Aldri før har det vært så mange tilskuere på den gratis solidaritetskonserten som Arbeidsmandsforbundet er med og sponser. Denne gangen var det Bjørn Eidsvåg med band som sto for musikken.

«Jeg er så glad for at vi får til dette profilarrangementet som denne solidaritetskonserten på søndag formiddag er, sier festivalsjef Jostein Forsberg. Og legger til at den skal ha en artist med brei appell, det skal være en konsert for alle.

Og det ble en sånn konsert denne gangen. Bjørn Eidsvåg ble bare bedre og bedre utover i konserten, og det rekordstore publikumsantallet – uoffisielt anslått til om lag 3000 – ble gladere og gladere etter hvert som rockeprest Eidsvåg dro fram den ene sviska etter den andre.

Som ekstranummer fikk vi til og med både «Eg ser» og «Mysteriet deg» – sistnevnte uten Lisa Nilsson.

15 gratiskonserter sponset av LO

Janne Hegna fra Musikernes fellesorganisasjon er leder for samarbeidsutvalget «Somliga går med trasiga skor». De selger t-skjorter til inntekt for Norsk Folkehjelp og driver standen til LO på festivalen. På dugnad. Det er få – om noen – som ikke syns de gjør en formidabel innsats. Styreleder i Norsk Folkehjelp Finn Erik Thoresen er en av mange som ikke får fullrost de frivillige LO-tillitsvalgte nok.

– På årets festival har vi arrangert 15 gratiskonserter. Det har vært et stort mangfold. Og fullt alle dager. Fagbevegelsen og blues hører sammen. Og Notodden er en stor del av fagbevegelsens historie, sier Hegna.»

Les hele saken på FriFagbevegelse