statens-veivesen
TILLITSVALGTE: 16 stykker har møtt opp på kurset for å sette seg inn i de nye endringene i tariffavtalen. Foto: Fride Gjedebo Gjertsen
Kursing skal gjøre tillitsvalgte fra Arbeidsmandsforbundet i Statens vegvesen sterkere i de lokale lønnsforhandlingene som begynner om noen uker.

Mandag 24. oktober til tirsdag 25. er 15 tillitsvalgte i Vegvesenet på kurs på Scandic Hotell i Oslo. Resultatet av vårens tariffoppgjør i staten har ført til behov for mer kunnskap.

Fram til i våres hadde staten en felles tariffavtale med LO, YS, Unio og Akademikerne. Under vårens tariff-forhandlinger fikk Akademikerne for første gang en egen tariffavtale med staten. Dermed opererer staten med to ulike lønnssystemer for sine ansatte. En for Akademikerne, og en for LO, YS og Unio.

1. november skal de tillitsvalgte ut i forhandlinger om potten som skal fordeles lokalt på hver enkelt virksomhet. Dette ønsker Arbeidsmandforbundet å forberede dem på gjennom kurset.

Helge Haukeland, nestleder i Arbeidsmandsforbundet, sier det er viktig at de får en ordentlig oversikt over hvor mye penger det er snakk om. I tillegg må de ha kontroll på regionens grupper og hvilke som eventuelt henger etter og ikke har hatt en lønnsutvikling. Han påpeker dette kan være vanskelige avgjørelser, siden det for de tillitsvalgte ofte er snakk om kolleger.

– Enkelt medlemmene ser sin egen arbeidsplass, men de tillitsvalgte må ta ansvar for helheten, sier Haukeland.

Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen, deltar nettopp fordi han ønsker å vite mer om de to nye tariffavtalene og hvilken virkning de har. Han forventer å få masse tips til hvordan de kan påvirke forhandlingene i den retningen de ønsker. Som hovedtillitsvalgt skal han delta i flere av de lokale forhandlinger.

– Forhandlingene blir nok knall harde, med tanke på våre og arbeidsgivers prioriteringer. Det blir veldig spennende, sier Tisjø.

Les mer på FriFagbevegelse.