Fra venstre ser vi Cato Uhlmann, sekretær i avdeling 1, Trine W. Hagen, leder i avdeling 2, Thinesha Kugathasan, nestleder i avdeling 2 og Solveig Samuelsen, styremedlem i avdeling 1. Foto: Ane Børrud

Seniorinspektør Bengt Eriksson i Arbeidstilsynet tegnet et dystert bilde da han mandag denne uken deltok på konferanse om sosial dumping i regi av to avdelinger i Arbeidsmandsforbundet – avdeling 1 Øst og avdeling 2 Oslo/Akershus.

Eriksson fortalte om rumenere som plukkes opp på Oslo S hver dag, og som jobber 12-timers dager for 4-500 kroner dagen. Men som likevel synes det er bedre enn å tigge.

Han fortalte om hvitvasking av penger, og bedrifter som utnytter seg av sykemeldte ansatte. Det er selskap der alle mottar tarifflønn, men bare jobber fire timer om dagen. På papiret. Egentlig jobber de 10 – 12 timer, men får bare betalt for fire timer. Og det er selskap der de ansatte er enkeltmannsforetak. Da er de unntatt fra alt som heter kontroll og systemer, bortsett fra HMS.

Og da de regionale verneombudene (RVO) i bygg, renhold og anlegg i tur og orden fortalte om hvordan de jobber og hva de opplever ute på arbeidsplassen, fortsatte fortellingene om en arbeidshverdag som er fjernt for mange av oss.

– Jeg har kommet over elendige bo- og innkvarteringsforhold, og manglende eller dårlige spise- og hygieneforhold. Å ikke ha brakke eller toalett er ikke uvanlig. Det er mange som spiser matpakka i bilen og må kjøre til nærmeste bensinstasjon for å gå på toalettet, fortalte Rune Werring Olsen, regionalt verneombud for bygg i Buskerud.

Og da distriktssekretær Geir Gamborg-Nielsen snakket om menneskehandel og human trafficing, ble bildet enda mørkere.

Utnyttelse til prostitusjon og andre seksuelle formål er den mest vanlige formen for menneskehandel i Europa, med 69 prosent av de identifiserte ofrene. Men det er mer omfattende enn som så. Renholderen du møter. Mannen som vasker bilen din. Hun som selger deg bagetter på kiosken. De kan alle være moderne slaver.

– Det er kjempestore mørketall. Tidligere var det mest å tjene på illegal våpenhandel, så narkotika og trafficing på tredjeplass. Nå har trafficing kommet opp på en andreplass. Det er mer å tjene på menneskehandel enn narkotika, understreket Gamborg-Nielsen.

Les mer på FriFagbevegelse