Høyeste rett vekter

Skal dommen fra Arbeidsretten om oppsigelse av tre Nokas-vektere føres her i høyesterett? Saken ligger i disse dager på bordet hos Høyesteretts ankeutvalg.
Foto: Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

20. juni sto jubelen i taket i forbundet. På vegne av tre vektere i Nokas hadde LO vunnet en viktig seier i Arbeidsretten, og vekterne fikk jobben tilbake. Nå anker NHO saken til Høyesterett.

I november i fjor ble det sagt opp 19 ansatte ved Sola Helikopterterminal fordi avtalen med oppdragsgiver ble redusert. For 16 av dem ble det funnet løsninger i form av reduserte stillinger ved terminalen, i tillegg til annet arbeid i regionen. Da tre siste vekterne fikk oppsigelse.

Arbeidsmandsforbundet mener at ansiennitetsprinsippet ikke var fulgt. Nokas avdeling Rogaland har over 20 driftssteder i Stavanger-området, og over 200 ansatte. 150 av disse hadde kortere ansiennitet enn de tre vekterne som mistet jobben. Saken var så prinsipiell viktig at Arbeidsmandsforbundet tok den til Arbeidsretten. Og vant. Dommen slo fast at ansiennitetsregler ikke ble fulgt, og at oppsigelsene var tariffstridige og ugyldige. Nå blir den anket til Høyesterett.

Da Arbeidsrettens dom kom før sommerferien, var det jubel og lettelse i Arbeidsmandsforbundet.

– Denne dommen er ekstremt viktig. Kanskje mer viktig nå enn noen gang. Når det nå begynner å komme løsere tilknytningsformer i arbeidslivet, der arbeidsgiver er mer arbeidsformidlere enn arbeidsgivere, har vi fått slått fast at er du fast ansatt i et selskap, så gjelder reglene i hovedavtalen. Det var en stor lettelse når dommen kom og få bekreftet at det vi hevder er korrekt, sa forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Les mer på FriFagbevegelse