Foto: Ane Børrud

En uke etter at Arbeidsmandsforbundet lanserte boka «Det mørke arbeidslivet» om menneskehandel, arbeidsmiljøkriminalitet og sosial dumping, er den blitt pensum.

Forrige uke presenterte Arbeidsmandsforbundet sin nye bok om en virkelighet som få kjenner.

Torgrim Kokaas som er fagansvarlig for helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos AOF Norge, er nesten lyrisk når han kommenterer boka.

– Jeg gleda meg veldig til at den skulle komme, og hadde store forventninger. De er oppfylt. Det skal mye til før jeg blir frelst, men det er jeg nå. Jeg vil anbefale boka på det varmeste. Boka viser hvor omfattende og alvorlig problem arbeidslivskriminalitet er.

Boka favner bredden

Temaene går rett inn i HMS-problematikken.

– Det er jo ikke bare sosial dumping med lønn som foregår. Det er dårlige arbeidsvilkår som kan føre til skader og dødsulykker

Som eksempel viser Kokaas til at utenlandske arbeidere er overrepresentert blant dem som dør i arbeidsulykker.

– Er det ikke nok bøker om sosial dumping?

– Nei! Einar Haakaas kom med ebok om malerbransjen. Den er veldig spennende og bra, blant annet om den albanske mafia. Men «Det mørke arbeidslivet» har mye mer bredde. Fagskolen HMS har studenter fra hele arbeidslivet. Det er derfor denne boka er så bra. Den favner bredt. Det er veldig, veldig bra.

Inn på pensum

Allerede en uke etter lanseringen har boka til Arbeidsmandsforbundet kommet inn på pensumlista til fagskolen i HMS over hele landet.

Ut av pensum og over på tilleggslitteratur forsvinner en bok som Økokrim har skrevet.

– Den er også bra, men ikke perfekt i vårt pensum. «Det mørke arbeidslivet» fungerer mye bedre.

Kokaas har vurdert mange bøker i årenes løp.

– En del av dem er vanskelig å lese, og man må ha fremmedordboka ved siden av seg. «Det mørke arbeidslivet» er lettlest, men ikke plump. Det er et godt språk- og kombinasjonen lettlest og bra språk er en kombinasjon som er veldig vanskelig å få til. Og det er et faglig godt innhold. Boka gir en god forståelse om hva som foregår i deler av arbeidslivet.

Les hele saken på FriFagbevegelse